13.6.11

Olsos (o)öppetider

Jag har en tveeggad inställning till Norges öppettider, eller snarare avsaknad av öppetider.
Söndagar är allt stängt, alla butiker, mataffärer till och med vissa cafeer och restauranger!! Samma på andra röda dagar, innan röda dagar och mellan röda dagar. Njaa, inte mellan de röda dagarna då. Nu tog jag i.

I början ogillade jag starkt att inte kunna handla min mat på söndagar eller kika lite i butiker vilken dag som helst. Men sanningen är att man bli van med att vara utan. Något jag tror är bra. För jag har klarat mig väldigt bra utan att shoppa om söndagarna och såklart kan man planera så man har mat hemma även på söndagen.
Allt behöver inte vara öppet jämt. Det är till största delen så jag tycker. Att det är bra med de där "oöppettiderna".

Men ibland blir det lite för mycket. För denna helg har det varit stängt i butiker och matbutiker från lördag klockan fyra och de öppnar inte förrän på tisdag.
Man kan tycka att då jag är inne på mitt fjärde år som Oslobo, borde jag veta när dessa "stängda dagar" är, men tydligen inte.
Det är nog egentligen det som är problemet. Att jag har dålig koll på det.
Nästa pingst kommer jag därför vara i Sverige, eller handla dagen innan "dagen innan" för att slippa bli stoppad av en stängd dörr på Spar Simenbråten.


Take care!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar