14.5.11

Gratis taxi

Jag vill att det ska vara gratis taxi när bussarna slutat gå. Speciellt för tjejer. I Oslo är det väldigt dåligt med nattbussar. Sålänge du inte bor inne i staden. Där går det massor såklart. Jag som bor en liten bit utanför får välja på att passa en buss som går en gång/ timma fram till fyra, samt att jag får gå 25 minuter från hållplatsen till dörren, eller så är alternativet taxi. 
Att behöva passa en tid är verkligen tråkigt när man är ute och fester. Jag vill slippa kolla på klockan när jag är ledig. Sen gillar jag inte att gå från den hållplatsen där bussen stannar. Jag har ofta någon läbbig eller obehaglig person som liksom följer efter mig. Därför måste jag alltså ta taxi, vilket blir dyrt i längden. Innan lade jag nästan inga pengar på mitt uteliv, för då gick en jättebra buss ända fram till dörren, i princip. Men nu blir det ca 300,- / gång för taxi. Det är fem helger i månaden, och jag går ut ca 8 gånger viket innebär att det alltså kostar 2400,-  för mig/ månade med dessa taxitjänster. Hugah!! Men vad ska man göra?
Jag tycker att man kunde upprätta ett företag som körde taxi där de lät tjejer slippa betala. Helt seriöst! För anledningen till att jag tar taxi är ju att jag ska komma hem tryggt. (ännu bättre hade självklart varit att ändra folks beteende, så ingen utsattes för våldsbrott.)

Men till dess röstar jag för gratis taxi. Eller bättre bussutbud! Det funkar också;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar