24.11.12

Ändrar i mönster


Var på jobbet förut idag. Nu är det slutjobbat när jag är sjuk, både på jobb och skola då alltså! Nu säger jag till mig själv på skarpen;) För nu har febern stigit igen. Fast var väldigt kul att vara på jobbet, och ingen stress idag för första gången en lördag. Så det är tur det =) Det är så för mig att om jag gillar att göra något så krävs det en del för att jag ska skippa det.

Sedan läkaren jag var hos tror att jag är "allergisk mot stress" och att lite stress kan bli väldigt mycket för min kropp så har jag tänkt såhär. Det går inte att ta bort det faktum att stressfulla situationer uppstår, det jag kan påverka är istället vad jag lägger min tid och energi på. När jag kan välja så ska jag ha uppmärksamheten riktad mot en sak, inte flera.  Ofta blir det tex att jag har igång något program på youtube eller "swefilmer" medan jag är inne på fb eller surfar runt på nätet på något annat sätt, nu får jag bara göra en sak på nätet i taget. 

Sedan försöker jag vara mer närvarande här och nu och inte låta tankarna springa iväg för mycket i framtiden och tänka på problem "som skulle kunna" uppstå. Detta gör jag inte så mycket nu heller, men det är något som i varje fall jag alltid kan förbättra.
Exempelvis brukar jag på väg till jobbet på lördagarna försöka peppa mig själv att klara av dagen bra, för det är alltid väldigt mycket, undantaget idag, att göra på lördagarna och många som skäller på en och blir sura för att det tar så lång tid att få hjälp. Vilket inte går att ändra på eftersom det bara är jag som är i butiken på lördagar. Så istället för att på bussen tänka på hur mycket det kommer bli på jobbet och vad jobbigt det kommer vara att folk blir sura på mig, även fast jag inte kan göra något åt att bara jag är på jobbet om lördagrna, så kan jag tänka på roligare saker då istället =) Annars blir jag stressad långt innan situationen ens uppstår, om den nu uppstår.
Idag tänkte jag på alla de kunder som gör min dag. Mycket roligare!

Har du tips på saker som gör din vardag lugnare? Eller saker du gör för att stressa ner. Dela gärna med dig här =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar