16.2.12

Träningstips

Det verkar som många känner sig opeppade just nu, efter att ha gått all in med träning efter nyårens löften om ditten och datten. Jag har inga löften om någonting men vet att det är alltid bra för oss att träna.
Hur hittar man motivationen till det?


För det första: När man väl kommer in i det och det blir en vana kommer kroppen känna sig sugen på det varje dag. Tro mig! Då får man istället säga till sig själv att vila ibland.

Men till dess..
Jag kör med tankesättet: "Jag går till gymmet, men jag får gå hem när jag vill". Många dagar är man helt slut, orkar noll och känner sig allmänt risig. I praktiken skulle jag kunna vända och gå ut igen så fort jag klev innanför tröskeln.
Men hur många gånger kommer det hända? Har aldrig hänt innan. Jag tror att det är då tärningen blir lustfyll, för kraven blåser bort. Då blir all träning man gör som en bonus, vilket peppar mig. Istället för att fokusera på det jag ej gjorde, fokuserar jag på vad jag faktiskt gjort.

Som igår, sprang 30 minuter intervalltärning. Det bara blev så, för jag hade kul! Inga måsten, bara glädje. Hade inte ens tänkt träna, men jag gick dit och sen blev det årets pass för mig. Jag gjorde bättre ifrån mig än någonsin.

Vi blir alla peppade av olika saker. Fundera en stund på vad som gör att just du älskar att träna.
Jag skulle dock rekommendera att du tränar för att må bra och ha en stark och funktionell kropp som orkar snarare än för att gå ner eller så. För i hur många studier som helst visar det sig att just detta med att försöka gå ner i vikt, eller uppnå andra ideal man har, upptar mer och mer av vår tid samtidigt som vi blir mer stressade och olyckliga. Bli bekväm i din egen kropp för vi är alla snygga som vi är. Sen om man går ner ett par kilo är det bara en bonus. För vi ser ju som sagt redan helt amazing ut från början=)

Ha en underbart kul träning nu och kom alltid ihåg att du är bra som du är!!

2 kommentarer:

  1. Det är ett bra tips att tänka att man faktiskt kan gå hem när man vill - mindre prestationsångest då :D :D

    Det verkar som att jag är ledig söndagen efter din fest - vilket betyder att jag borde kunna komma! :D Är det i Gbg?

    SvaraRadera
  2. Jepp, det är i Gbg=) Ligge ruppe en karta på fb på eventet. Men kan beskriva hur du tar dig hit oxå såklart. Hade varit såå kul om du kom hit o festade loss=)) tjohoo=))) Kom bara kom=)

    SvaraRadera