19.12.11

Kommer ikläm

Ska man behöva komma ikläm bara för att man istället för att stanna och vara arbetslös i Sverige istället åker till Oslo för att jobba?  Just nu verkar det så. Jag menar, istället för att belasta samhället genom att ta ut a-kassa och ta på andra resurser så gjorde jag något åt saken. Men då behövde jag skriva mig i Norge vilket försvårar otroligt mycket för mig då jag vill tillbaka till Sverige igen.

Idag har jag försökt öka mina chanser att komma in på naturkunskap B, som jag tidigare skrev att jag gjort bort mig så totalt på genom att ej godkänna ansökan ända fram. Eftersom min framtid hänger på denna kurs tog jag tag i saken och gick till Göteborgs Vuxenutbildnings kontor. Där hade jag turen att få en person som verkligen vill hjälpa till. Är så glad över att ha blivit bemött på ett så bra sätt. Jag blir verkligen varm i hjärtat när jag ser människor som vill att andra ska lyckas och verkligen innerligt vill hjälpa till. Jag fick verkligen bra hjälp och du ska ha ett stort tack Victoria som gjorde allt för att fixa in mig. När hennes kollega sa att det ej gick ringde hon ett samtal för att dubbelkolla och efter det fanns det en chans för mig åtminstonde. De sa att de skulle ringa upp och jag fick ett positivt svar, att sålänge jag skickade in personbevis samt betyg innan klockan 12 imorgon var jag inne i systemet. Snacka om att min dag räddades. Samma sak då jag gick ut genom dörrarna till kommunens kontor. Det var den bästa julklappen jag någonsin kunnat få, att åtminstonde ha en möjligthet att gå kursen. 

Nyss fick jag ett mail om att jag inte var skriven i Göteborgs kommun ännu och därför måste skicka in papper till vuxenutbildning i Oslo istället, och de kommer ju aldrig godkänna att jag går i Sverige för att studera. Göteborgs kommun vill ju inte heller betala för mig då jag inte är folkbokförd där. Vilket jag kan förstå. Men jag kommer dock vara det 2012 då jag ska gå utbildningen, men får inte bokföra mig innan jag flyttar heller. Därför kommer jag nu ikläm. För flyttar på torsdag efter jobbet. Och efter jul kommer jag alltså vara skriven i Göteborgs kommun men då är det för sent för att ansöka till utbildningen, samtidigt som jag kommer vara utskriven från Norge och de inte vill hjälpa mig längre...

Som sagt, jag har verkligen kommit ikläm här. Ska det behöva vara såhär? Kommer få vänta ett år att gå min drömutbildning bara för detta...

Men som sagt. Tack Victoria för att du försökte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar