23.1.13

Finns det fattigdom i Sverige?

Idag har varit en av mina bästa dagar på länge. Vi har haft ett så egnagerande ämne i skolan och behandlat ojämlikheter i hälsa utifrån sociala faktorer, inkomster och status samt hur detta påverkar personer.
Vi har även diskuterat svt`s uppdrag gransikning program som handlar om fattiga barn. Finns det fattiga barn i Sverige? Jag tycker absolut att det gör det! Mer än vad man kanske tror. Men det är kanske inte så många som är fattiga ur perspektivet "har aldrig mat på bordet". För då jag såg dokumentären tyckte jag att Josefsson bagatelliserade situationen i Sverige, även om jag tycker han har rätt i att Rädda Barnen gått ut med lite förvrängda uppgifter i sin kampanj om fattiga barn.

Jag hoppas verkligen att folk förstår hur allvarligt  läget angående detta ändå är. Bara för att de visade en familj just i detta programmet (som enligt mig kändes som att de ville visa att det inte finns fattigdom i Sverige eftersom de tar detta som exempel) som fick 10 000 att leva på efter skatt och betalning av hus och el, vilket jag anser inte är så fattigt, så betyder det inte att alla har denna summa över varje månad. Det verkar, enligt mig som att de vill vinkla programmet på ett sätt som förlöjligar tanken på att det finns fattiga personer i Sverige eftersom" de ändå har 10 000 kronor över att leva på", som i exemplet.
Men som sagt, jag vet personligen att det finns en hel del som har det väldigt svårt att få pengarna att gå ihop till det allra nödvändigaste, vilket jag räknar som fattigdom.  

Jag hoppas att detta har väckt en debatt om när räknas man som fattig, istället för att skapa en tro om att det inte är så farligt med läget hos de fattiga i Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar