8.9.12

Vi är bra precis som vi är!


Det finns en hel del ord som jag undrar varför de ens existerar, eftersom de verkligen gör mer skada än nytta. Nu tänker jag på ord som sårar en människa i första hand. Ta ordet dålig till exempel. Det kan vara bra att använda om saker, om något går söner eller så, men när man pratar om eller med personer skulle det aldrig komma på kartan att jag skulle kunna säga det till någon. Det är väldigt nedtryckande och kränkande! Samma sak att säga att någon är värdelös eller oduglig.

Jag har tidigare tänkt många negativa tankar om mig själv och jobbat väldigt hårt på att ersätta dem med först neutrala och sedan positiva tankar. Så ovan nämnda ord finns inte i mitt liv längre. Det kan låta väldigt naivt men så är det. Därför blir jag chockad då jag hör någon säga sådana saker. Just för att i min värld är de ersatta av andra ord. Man kan vara mindre bra på saker givetvis, men att säga att någon är värdelös är oerhört kränkande!

Alla människor är lika värda. Vi är bra på olika saker och har egenskaper som passar för olika saker.
Därför tycker jag vi glömmer bort dessa ord nu. vi begraver dem långt ner i marken och glömmer bort dem till slut. Istället ersätter vi orden med att tänka mindre bra tex. Och fokuserar på att vi alla är värdefulla och att vi är bra precis som vi är. Det kan låta utopiskt, men om jag kan lyckas med detta,( till stor del,det finns alltid undantag) så kan ni också!


Ha en riktigt underbar dag nu!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar