19.9.12

Effektiv förmiddag + meditation


Idag har jag verkligen gjort massor fram till nu.
Läst inför en lektion, gjort om ett frågeformulär, intervjuat några personer utifrån detta, samlat information till grupparbetet om hälsa som vi har, gått till ett bibliotek och lånat mer material till arbetet med mera.
Det är viktigt att då man har mycket att göra, även ta någon liten paus. För man blir mer effektiv då och tar in saker lättare. Personligen brukar jag, om jag kan, ta en liten mediationspaus.

För att göra detta kan du antingen lägga dig ner eller sätta dig bekvämt och avslappnat. Andas långa, djupa, sköna andetag in och ut genom näsan. Antingen fokuserar du bara på andningen, eller så kan du samtidigt tänka att du slappnar av i kroppen och säga " i huvudet" "jag blir mer och mer avslappnad för varje andetag, avslappningen sprider sig ut i hela kroppen", eller säga en och en kroppsdel som slappnar av. T.ex " en skön avslappning sprider sig från huvudet, pannan, nerför nacken" o.s.v.
Tänk rösten i huvudet sakta och lugnt. Det hjälper verkligen!

För mig blir kroppen först supertung för att sedan inte kännas alls. Ungefär som om man svävar =)
När man gått igenom hela kroppen och har känt den lätta känslan en stund kan man öppna ögonen och sedan röra lite på de olika kroppsdelarna för att väcka upp kroppen igen.

Testa får du se vad du tycker! Det är ju bevisat att meditation gör så du kommer ihåg saker lättare och behåller det i minnet samtidigt som det stärker kroppen och hjärnan på olika sätt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar