28.3.12

Utgå från dig själv


Vad som är viktigt för mig kan se helt olika ut för någon annan. Och samma med vad man är bra på.
Då är det viktigt att man enbart jämför sig med sig själv. Ta t.ex Högskoleprovet som jag övar till nu.
Först hade jag 25% rätt på mattedelen men nu har jag höjt mig så jag har 50% rätt vilket jag är supernöjd med. Om jag får på det riktig provet på lördag kommer jag vara toppenglad. Men för vissa är detta dåligt för andra är det ouppnåeligt, för vi är så olika.


Därför är det viktigt att man just jämför med sig själv. Vad man kan, hur mycket tid man kan lägga på förberedelser ( inom studier) m.m. Jag strävar efter "good enough". För man kan alltid bli bättre, hela tiden. Därför måste man sätta en egen gräns för när man är tillräckligt bra, den gränsen är för mig att jag mår bra och har tid för annat än enbart pluggande samt att jag får godkänt i betyg. Det är jag nöjd med.

Då jag gick på gymnasiet pluggade jag så mycket jag kunde och ville ha MVG i allt, annars var jag dålig. Men det gick ut över min psykiska hälsa. Därför har jag sänkt kraven på vissa plan. Det jag har lätt för kan jag fortsätta få bra betyg i medan jag nöjer mig med godkänt i annat. Nu på universitetet är min strategi som sådan att jag vill ha G i betyg, får jag högre är det en bonus.


Hur ser du på dina egna prestationer? När är du nöjd med något du gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar