30.9.14

En bättre värld - NU!


Vilken värld är du med och skapar? Vilken värld vill du leva i?
 Jag drömmer om en värld där alla hjälper varandra. Att vi verkligen gör förändringar till det bättre inte bara skriver något på ett papper. Jag anser alla vara lika värda.  Tyvärr ser det inte så ut på många områden idag. Vi har så olika förutsättningar bland annat beroende på vart vi föds och av vem vi föds eller vilket kön vi har m.m.

Jag vill se en värld där vi ser varandra. En värld där kärlek och omtanke är det viktigaste för oss alla att ge och vi ger av det villkorslöst. Jag vill att alla ska få det som de behöver i samhället och kunna känna sig trygga och vara fria.

Jag önskar mig en värld där vi förstår att jordens resurser är ändliga, därför är vi rädda om dessa resurser och vi bryr oss om att nästkommande generationer ska ha det lika bra som generationerna innan. Att vi tar klimathoten på allvar och agerar nu!

Tänk om personer som plockar ut sina feta bonusar samt företag som tar ut sina stora vinster skulle ge dessa pengar där de verkligen gör nytta. Tänk om allas rätt till ett bra liv var så självklart för alla att vi gladeligen gav bort de pengar vi ej behövde så andra kunde komma på fötter och få ett bra liv utan att oroa sig över om man överlever nästa dag.

Jag vill vara del av en värld där vi bryr oss om våra medmänniskor. Att det ska vara självklart. Alla kan vi göra något, för att påverka det vi har nära oss till det positiva eller för folk i andra länder. Sålänge vi gör något, och så mycket vi kan beroende på situation. Även som student så kan jag skänka åtminstone lite pengar till exempelvis barns skolgång. Jag kan välja att sortera mina sopor eller organisera mig i organisationer som aktivt arbetar för mänskliga rättigheter m.m. Eller vara den som ser en annan person och frågar hur denne mår och sedan lyssnar aktivt på vad denne berättar. Tänk vilken skillnad det gör att mötas med ett leende av någon, bara en sån sak. Allt gör skillnad. Stort som smått. Vad som helst är bättre än inget. Om fler och fler har det här synsättet tror jag på en skillnad.
Varje dag kan vi välja att göra världen till en bättre plats. Vad gör du för att världen ska få det bättre? Vilka är dina tips för att vi alla ska få en bättre vardag?

Jag hoppas något otroligt att mina drömmar och förhoppningar om världen blir sanna. Jag vet att vi kan åstadkomma något tillsammans!

Jag hoppas du har en riktigt fin kväll och kom ihåg att du är bra precis som du är <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar