30.8.12

Försäkringskassan

Försäkringskassan denna statliga myndighet....
Har varit i kontakt med dem en helt del efter att jag flyttade hit på grund av att man i Sverige har något som kallas högkostnadsskydd när det gäller tandvård.
Efter man betalat 3000 kronor betalar man bara halva beloppet på resterande summa. Plus att man får 300kronor i bidrag per år. Vilket blir 600 kronor för mig att få tillbaka eftersom deras räknande börjar i juli.
Den tredje januari gick jag till deras kontor och skrev in mig efter att ha flyttat från Oslo.
Då jag i maj ska till tandläkaren ber de mig att kolla upp så jag är med i Försäkringskassan eftersom operationerna kommer kosta ungefär 10 000 kronor. vilket gör att jag kan slippa betala en stor del av summan. Jag ringer till dem på "kassan" och de säger att jag snart är inne i systemet.
Oh noo, det tar längre tid. Inför mitt andra besök ringer jag igen, ungefär den 23e augusti.
Då svarar personen i luren att det ska vara färdigt snart.

Då jag kommer till tandläkaren och ska opereras får de upp en skylt på datorn som säger "varning, denna person har rätt till ersättning om denne är med i försäkringskassan, vilket denne inte är". Så därför ringer jag dem idag igen varpå denna person svarar: nej du är inte inskriven över huvud taget. Fyll i dessa papper bla bla bla.
OMG!!! Jag blir galen på detta! myndigheter alltså. Det är som att de bara säger något rätt ur luften utan att kolla upp vad som faktiskt ska göras för att problemet ska lösas. Som att det är sed att tänka, "någon annan får lösa personens problem".

Så jag går ner till deras kontor, för jag har ju redan fyllt i alla papper man skulle fylla i. Väl nere på Östra Hamngatan pratar jag med en man som säger att jag visst är inlagd, men handläggningen är inte färdig ännu. Han tycker det är jättekonstigt att det tagit sådan lång tid eftersom jag ju är svensk medborgare. Han kan inte lägga in det från detta kontor utan man måste ta allt i tur och ordning. Jag får reda på att den finns en "vip- kö" så att man blir inlagd snabbare. Varför har ingen lagt mig i denna när jag ringt och berättat att jag ska till tandläkaren och gör a ingrepp? Det värsta är att om man säger att man ska fixa en sak, då litar jag ju på att den personen gör detta. Vilket två stycken inte har gjort nu då. Jag är ingen tjatig person men nu har jag varit tvungen att vara det.

Nu är det inte säkert att jag får något av betalningen täck. (Då hade jag fått tillbaka ca 3100 kronor, vilket är väldigt mycket för mig.) Bara för att jag inte visste om denna "vip kö" (det är verkligen värre än på krogen!) och för att de där personerna tagit så lång tid på sig med min handläggning. Då är det jag som ska lida för det, som är fattig student och som att istället för och gå arbetslös i Sverige och belasta samhället åkte och jobbade i Norge istället. Tusen tack liksom.

Dock cred till personerna på plats på deras kontor idag. De var hjälpsamma och jag hoppas att allt löser sig nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar