6.1.15

"Nu ska vi skaka av oss fettet!"


Hejsan Hoppsan!
Igår var det träningsdag. Var så peppad och hade så mycket energi. Bokade in mig på två pass från början, zumba och body balance, men då jag både går till och från gymmet som är en bra bit och råkade komma fram en timma innan det första passet började så avbokade jag body balancen. Inte så bra att träna tre timmar i sträck. Gymmade först och sen joinade min kusin Lisa mig på zumban.

Jag brukar alltid stå långt fram så jag ser hur instruktören gör. Lättare att hänga med. Pratade även med Lisa efteråt om varför det är släckt i danslokalen då det är zumba. Det är något jag stör mig lite på. Ser ju bättre hur man ska röra sig om det är tänt. Lisa hade en bra teori och det var att det är lättare att släppa loss för många då. Att man syns mindre. Det stämmer säkert och det är i så fall tråkigt. Att många inte kan släppa loss ändå. Det hade jag önskat att alla i världen kunde göra!

Nu till det som är tanken med det här inlägget: 
Det är en sak jag tänker på och som hänt ALLA gånger hittills som jag gått på pass oavsett träningscenter. Det är en sak som jag starkt missgillar. Det är inte enbart fokus på det här på alla pass, men tydligen smyger det sig in oavsett. Instruktörerna brukar säga saker som "Nu ska vi skaka av oss fettet"!, "Nu ska julmaten få sig en match"! "Lite till orkar ni, känn hur kalorierna bränns bort". Så var det även igår.
Alltså jag spyyyyyyyyr på det här! Tycker det är vidrigt. Jag tränar för att det är något min kropp mår bra av. Inte för att jag ska kunna äta eller se ut som ett ideal. Innan i mitt liv tänkte jag så, att träning var något som behövdes som motvikt till mat, oj oj oj vad det hade ökat mina tankar om att det är varför jag egentligen tränar, även om jag inte sade det utåt då det begav sig...Ska dessa tankar behöva öka för att en deltar på ett träningspass? Jag förstår inte varför det ska vara det allra minsta fokus på att tappa fett, gå ner i vikt m.m. För dem som är nöjda med sin kropp är det helt onödigt att prata om sånt här och för dem som inte gillar sin kropp spär det bara på ogillandet eller ökar tankar som att smal är det viktigt att vara. Så det ger ju ingen någonting, enligt mig, att hålla på och prata om sånt här.
Kan inte instruktörerna ropa mer peppande rop som "känn hur stark du är", "släpp loss och ha kul", "nu kör vi" "ge allt du har nu efter din förmåga".(Ja det finns nog bättre peppande saker att säga men vill posta det här så snabbt som möjligt). Att sluta lägga in vikt och utseende i det hela hade varit underbart! Det önskar jag mig! även fast det inte är jul på ett tag..

Vad tycker du om det här? Är det något du råkat ut för? Håller du med mig eller inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar